Over DOT

Welkom op de site van DOT onderwijs in beweging!

Onderwijsvernieuwing heeft vaak een grote impact. Niet alleen voor de leerlingen, maar vooral ook voor de betreffende docenten. Deze impact zal niet altijd in eerste instantie positief zijn. Daarom ben ik “DOT onderwijs in beweging” begonnen, want onderwijsvernieuwing verdient de juiste aandacht. 

Samen met een team doorloop ik verschillende fases om tot een nieuw curriculum te komen. Hierbij zijn meerdere zaken van belang:

  • het schoolplan
  • de wensen van de docenten
  • de ICT-mogelijkheden

Deze verschillende thema’s worden gedurende een traject stap voor stap uitgewerkt, waarbij alle ideeën komen vanuit het team.

Ik ondersteun een team door middel mijn kennis inzake vernieuwend onderwijs en op het gebied van passende ICT-tools.

Afgelopen jaren heb ik mij verdiept in formatieve assessment. Niet alleen door hier veel over te lezen, maar ook door veel uit te proberen in mijn eigen lessen en hierover met collega’s (zowel nationaal als internationaal) te sparren. Hierdoor heb ik een flinke dosis ervaring opgedaan, waarvan ik denk dat ik deze kan benutten om anderen ook te helpen.

Om dit alles zelf uit te zoeken, kost erg veel tijd. Tijd, die de meeste docenten vaak niet krijgen op school. Door gebruik te maken van mijn diensten, bespaart het team veel tijd, omdat ik als kennisbank kan fungeren. Tevens heb ik zelf de stappen al op meerdere scholen gezet (als docent) en heb ik ook ontdekt wat wel en wat niet functioneert.

In het hedendaagse onderwijs zal meer aansluiting gemaakt moeten worden met het dagelijkse leven van onze leerlingen, wat betekent dat ICT niet meer weg te denken zou moeten zijn. Veel scholen hebben laptops lang geweerd en dreigen daardoor nu de boot te missen en veel leerlingen te verliezen aan scholen in de omgeving, die wel werken met laptops, chromebooks of iPads.

Ook hier kan ik helpen! Ik gebruik zelf veel tools, apps en sites om mijn onderwijs aantrekkelijk, maar vooral ook “op maat” te kunnen maken. Deze laat ik uiteraard allemaal zien en ik kan workshops geven om hiermee te kunnen gaan werken.

Formatief of summatief? Dat is de vraag en hangt volledig af van het schoolplan en de wensen van een vakgroep. Tevens is een combinatie van formatief (toetsen, evaluatie) en summatief (toetsen) heel goed mogelijk.

Komt de vakgroep er niet uit? Hierbij kan ik assisteren en zorgen dat er inzicht ontstaat waar de grootste behoefte ligt.

Spreekt dit jou & jouw vakgroep aan, neem dan contact met mij op via e-mail:

m.derksen@dotonderwijsinbeweging.nl.

Marloes Derksen