Hoe het begon…

27 september 2018 0 Door dotonderwijsinbeweging

Inmiddels alweer ruim 5 jaar geleden besloot ik het roer drastisch om te gooien: alle leerlingen hetzelfde laten doen, was voor mij niet zoals ik het wilde. Elke leerling verdient, min of meer, zijn eigen programma in mijn ogen. Veel collega’s verklaarden me voor gek, omdat dit nou eenmaal is, zoals het gaat in het voortgezet onderwijs in Nederland. Ik zou toch geen medestanders hebben.

Nou ben ik wel vaker eigenwijs en ga ik graag mijn eigen weg, dus ik liet me niet stoppen. Ik besloot eerst om heel veel te gaan lezen over formatief onderwijs. Wat is het? Hoe kan ik het inzetten? Wat heb ik nodig? Hoe zullen de leerlingen hierop reageren? Zal het invloed hebben op de resultaten? En nog veel meer vragen wilde ik beantwoord zien. 

Ik heb veel werken gelezen van John Hattie, Dylan William, Shirley Clarke, Daniel T. Willingham, Yana Weinstein & Megan Sumeracki, John Hollingsworth, Dominique Sluijsmans & René Kneyber, Tijl Koenderink & Roland Louwerse, maar ook specifieke werken rondom MVT-onderwijs.

Een kleine greep uit alle werken die ik heb gelezen om zelf nieuw onderwijs te kunnen maken.

Ook heb ik me verdiept in de leerstrategieën van de Learning Scientists. Dit, omdat ik het maximale uit mijn lessen wil kunnen halen voor de leerlingen en het liefste met de minste inspanning (voor de leerlingen). Door leerlingen inzicht te geven in deze strategieën zullen zij ook heel anders, namelijk veel efficiënter, deelnemen aan het onderwijs. Een duidelijke en relatief simpele presentatie wordt door de Learning Scientists zelf aangeboden via: https://static1.squarespace.com/static/56acc1138a65e2a286012c54/t/597248597131a52d689ab6fa/1500661854333/Dutch+Slides.pdf

De leerstrategieën volgens de Learning Scientists
http://www.learningscientists.org

Veel theoretische kennis die omgezet moest worden naar de praktijk. In mijn ogen is dit alleen mogelijk met behulp van ICT-tools. Gelukkig had ik hier al wat ervaring, zodat ik al een basis had. Van daaruit heb ik mijn ICT-kennis uitgebreid en ben ik inmiddels overtuigd van het nut van een aantal ICT-tools. In de regel gebruik ik alleen maar gratis tools; die zijn er namelijk genoeg!

Langzaamaan heb ik zelf degelijke programma’s op maat neergezet voor zowel mavo, havo als vwo, waarbij ook de hele attitude van leerlingen omsloeg. Dit maakt voor mij onderwijs zo interessant. Onderwijs is prachtig en onderwijs is voortdurend in beweging. Het is aan ons om het in beweging te houden!